Afstemning

Skal du på golfrejse i løbet af vinteren?

votes: 5

80%
80 %  JA  4 votes

20%
20 %  NEJ   1 vote

 

Kalender

Januar - 2020
S M T O T F L
  01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
Forside / Rejser
1. Gleneagles-klubhuset bliver en værdig ramme for Ryder Cup 2. Man kan næsten tale om højlands-links, når det gælder flere af Gleneagles-hullerne. 3. Søren Kjeldsen har et helt særligt forhold til Gleneagles-banen efter sejren her i 2003. 4. Thomas Bjørns sejr på Gleneagles-banen kom efter et omspil mellem fem spillere i 2011.

Europatour-bane

20.09.2013

Gleneagles-banen i Skotland er ikke bare en skattet station på European Tour, men også et værdigt sted at afvikle næste års Ryder Cup. Og så er det en dansk succesbane.

Gleneagles i Skotland er ikke kun vært for Johnnie Walker Championship på Europa-touren. Det fem-stjernede resort skal også lægge både græs og hotel til næste års Ryder Cup. Og det har betydet adskillige opgraderinger af det næsten 100 år gamle resort.

Jernbanen har haft en meget betydelig indflydelse på golfspillets udbredelse. Og idéen til Gleneagles opstod hos Donald Matheson, som var general manager af The Caledonian Railway Company i starten af forrige århundrede. Han så for sig et luksus golfresort, som man kunne komme frem til med deres tog.

’Glen’ betyder dal på gammel skotsk – og ’eagles’ har ikke noget med hverken fugle eller golfscores at gøre, men er et gammelt skotsk ord (’eaglais’) for en kirke. Og faktisk så ligger både hotel og golfbaner et pænt stykke fra den ’glen’, som de har lånt navnet fra.

Men især i golfens verden er både banerne og hotellet nu væsentligt mere berømte end dalene omkring. Også i nyhedernes verden kom Gleneagles på verdenskortet, da hotellet i 2005 var vært for det store G8 topmøde. Den begivenhed gav i øvrigt stedet tilnavnet ’den bedst beskyttede golfbane i Skotland’ blandt de lokale – på grund af det tankevækkende opbud af sikkerhedsfolk.

The Caledonian Railway Company havde store visioner med deres projekt, og de hyrede den skotske golflegende James Braid til at tegne to 18-hullers baner og senere en mindre par-3 bane. Og selv om der senere er blevet bygget en tredje og mere moderne bane af selveste Jack Nicklaus, er de oprindelige Kings Course og Queens Course stadig meget højt rangerede på diverse lister.

Da den amerikanske major-vinder Lee Trevino første gang havde spillet Kings Course, udbrød han: -Hvis der er lige så godt i himlen som her, så håber jeg sandelig, at de stadig har nogle teetider tilbage.

Men det er den bane, der nu hedder PGA Centenary Course, der løber med det meste af opmærksomheden, idet det er den, der lægger græs til både Johnnie Walker Championship og næste års Ryder Cup. Oprindeligt hed den Monarchs Course, da den åbnede i 1993, men en opgradering omkring århundredeskiftet gav ejerne anledning til at omdøbe den.

-The finest parcel of land in the world that I have ever been given to work with, sagde Jack Nicklaus om det skotske hede/skov-område. Det er den amerikanske mesters eneste bane i Skotland, og han har formået at lave en bane, der både komplimenterer og samtidig står i kontrast til de to gamle Braid-baner. Alle banerne ligger i en pragtfuld natur i Perthshire – cirka halvvejs mellem Perth og Stirling.

Det er i sagens natur en mere amerikansk bane end de andre, og det er samtidig en meget voksen stadion-bane, som fra backtee måler 6.500 meter.

Der er fem teesteder på hvert hul at vælge imellem, men uanset hvor man spiller fra, så er der langt fra visse greens til det næste teested, så en buggy kan være en god idé (selv om det ikke er særligt skotsk). Nicklaus’ sædvanlige varemærke er meget tydelige overalt. Store kuperede greens, bunkere, der ser mere skræmmende ud end de er - og selvfølgelig en del ’risk-reward’-huller.

-Tag hellere end kølle mere, er det klassiske råd fra de lokale, når man skal spille ind til de store greens. De fleste problemer finder man nemlig enten foran eller tæt ved forkanten.

Dansk succes-bane

Både Søren Kjeldsen og Thomas Bjørn har vundet på Gleneagles PGA Centenary Course. Søren Kjeldsen vandt sin første sejr på Europa-touren tilbage i 2003. Dengang hed turneringen Diagio Championship at Gleneagles. Da Thomas Bjørn vandt et fem-mands omspil i 2011, havde turneringen skiftet navn til Johnnie Walker Championship (Diagio er firmaet, der ejer Johnnie Walker).

- Allerede fra første gang, jeg så Gleneagles, har stedet haft en særlig betydning for mig, fortæller Søren Kjeldsen. Jeg var bare 18 år, da jeg sammen med Thomas Havemann var til British Boys Championship. Vi boede på et Bed & Breakfast i Stirling, og vores vært kørte os en tur for at se på nogle af de berømte skotske baner. Allerede dengang fik jeg lidt gåsehud bare af at se skiltet med Gleneagles. Det gjorde indtryk.

- Og nu er det klart, at jeg har et lidt specielt forhold til stedet. For det første ligger det utroligt smukt. Og Jack Nicklaus har virkelig formået at skabe en golfbane, der ligger naturligt i terrænet. Det er som om, at det er meningen, at der skulle være en golfbane lige der. De har virkelig brugt jorden godt.

- Første hul er mit favorithul – og faktisk så kigger jeg på det næsten hver dag. Efter min sejr i 2003 var Thomas Bjørn og Klaus Valbro nemlig så betænksomme, at de fik maleren David Maxwell til at lave et maleri af netop 1. hul, som de så forærede mig. Det hænger på mit kontor, så jeg sidder og kigger lige op gennem den smukke dal hver dag, jeg er hjemme.

- Hele stedet har bare så meget klasse og charme, så jeg glæder mig til at komme tilbage dertil, slutter Søren Kjeldsen.

”Stedet har haft en særlig betydning for mig siden jeg så Gleneagles for første gang”

Ændringer før Ryder Cup

Kaptajnen for det europæiske hold, Paul McGinley, mener, at det ville være tosset at lave for meget om på banen eller at sætte den anderledes op, end når Europa-touren spiller der hvert år.

Det er jo netop den fordel, som europæerne har – nemlig at de kender banen. Alligevel blev designeren Jack Nicklaus hentet tilbage til Gleneagles for at komme med forslag til forbedringer. Og det er blevet til ændringer ved fire huller i forhold til den bane, som både Søren Kjeldsen og Thomas Bjørn vandt på.

Det lange 9. hul – et par-5 hul – er blevet ændret foran greenen. Den lange bunker, der omgav søen til højre for fairway, er nu blevet gravet ud, så søen er blevet større. Dermed kommer den mere i spil for spillere, der forsøger at nå greenen i to slag. For de, der påtænker at spille op kort i andet-slaget, er der kommet to nye bunkere i højre side og en enkelt i venstre, som har gjort landingsområdet noget smallere.

På 10. hul har man ganske enkelt flyttet teestederne længere til venstre. Det er et langt nedad bakke par-3 hul, og greenside bunkeren i venstre side kommer nu meget mere i spil. Man har dog ikke kun haft de sportslige aspekter i tankerne, da man flyttede teestederne. Nu er der nemlig blevet meget bedre plads til tilskuere mellem 9. og 10. hul.

Den mest imødesete ændring er dog 18. hul. Mange har gennem årene bemærket, at afslutningshullet ikke helt lever op til resten af banen. Især andet-slaget gik for meget opad bakke. Fra landingsområdet til midten af green var der hele syv meters højdeforskel, og det er nu blevet reduceret til to meter. Og derudover er greenen blevet flyttet til højre og har fået en ny vinkel. Den hælder nu en meter fra bagkant mod forkant og har tre niveauer, og et par nye bunkere kommer formentlig meget mere i spil.

- Det er jeg ikke helt enig i, siger Søren Kjeldsen. Jeg kunne sjovt nok bedre lide banen før. Jeg er ikke den store fan af de nye greens. Det er som om, at de ikke rigtigt passer ind på samme måde som de gamle gjorde.

FAKTABOKS

Gleneagles Golf Resort, Pertshire, Skotland:

Vært for European Tour 22.-25. august og Ryder Cup 2014.

PGA Centenary Course. Designer: Jack Nicklaus.

Kings Course og Queens Course.

Greenfee på Gleneagles:

Besøgende er velkomne på alle banerne hele året rundt – og der kræves ikke noget handicap-certificat:

Standardpriserne er (pris for hotelgæster i parentes):

16. maj til 15. oktober 160 GBP (120)

Efter 15. oktober 115 GBP (85)

Day Ticket (maj-sep) 220 GBP (175)



comments powered by Disqus