Afstemning

Skal du på golfrejse i løbet af vinteren?

votes: 5

80%
80 %  JA  4 votes

20%
20 %  NEJ   1 vote

 

Kalender

Januar - 2020
S M T O T F L
  01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
Forside / Portræt
1. Doonbegbanen i Skotland er en fantastisk Gren Norman-bane 2. Greg Norman er kendt for sit gode forhold til tidligere præsident Bill Clinton, der ofte har været ombord på golfspillerens lystyacht. 3. Det nye Greg Norman-academy er blot en af de mange kommercielle strenge, Greg Norman spiller på. 4. The Great White Shark er også kendt for sine mange kvindelige bekendt- og ægteskaber. 5. Det er blevet til to majorsejre i karrieren, og begge gange i British Open, som her på billedet i 2008.

Greg Norman

19.09.2013

Australieren Greg Norman er en af verdens mest efterspurgte banedesignere, der har opbygget et verdensomspændende forretningsimperium med alt fra design og academy til beklædning, vin og bøffer.

Det er slet ikke nogen dårlig idé at have en veludviklet sans for personlig markedsføring, hvis man vil bruge sin sportslige karriere som trampolin til en succesrig tilværelse som forretningsmand.

Australieren Greg Norman med tilnavnet The Great White Shark, relaterende til det bohemeagtige udseende med de lange lyse lokker, har altid forstået betydningen af den personlige iscenesættelse - omend han har formået at gennemføre det med stil.

Som dengang han i 2008 mødte op til British Open sammen med tenniskendissen Chris Evert efter et hastebryllup på Bahamas ugen forinden.

Det fik den britiske presse til at repetere, at den australske haj da vist også havde haft en romance med den britiske tennispige Sue Barker, kort før han mødte den amerikanske stewardesse Laura Andrassy, der blev hans kone og mor til parrets to børn.

Ægteskabet med Chris Evert, der tidligere var gift Lloyd, blev stormfuldt og kortvarigt, og siden 2010 har Greg Norman levet sammen med den amerikanske indendørsarkitekt Kirsten Kutner i sit trejde ægteskab.

”Norman har større stabilitet som forretningsmand end som ægtemand efter de korte og stormfulde romancer med tennispigerne Chris Evert og Sue Barker”


Dygtig forretningsmand

Mens kvinderne således kommer og går i den store hvide hajs liv, så har australieren formået at skabe større og mere permanent stabilitet i karrieren som den succesfulde forretningmand, hvis imperium ikke blot har bredt sig geografisk world wide, men også er spredt over adskillige brancher.

Great White Shark Enterprise med hovedkontorer i Jupiter, Florida, og Sydney, Australien, er det multinationale moderselskab for en række forskellige kommercielle aktiviteter med Greg Norman Golf Design, stiftet i 1987, som det største og mest betydningsfulde for koncernen.

Det er langt fra usædvanligt, at tidligere verdensstjerner bruger den sportslige karriere som springbræt til succes i businessrelaterede aktiviteter. Af de gamle koryfæer er amerikanerne Jack Nicklaus og Arnold Palmer de bedst kendte i den øvelse sammen med sydafrikaneren Gary Player.

Men det er sjældent, at paletten bliver så bred og farverig, som det er tilfældet med Greg Normans imperium, der i 2012-sæsonen indtjente 124 mio. kr., hvilket er mere end de 98 mio. kr., som den sportslige karriere indbragte australieren i samlet præmieindtjening.

Stort imperium

Foruden golfbanedesign har Greg Norman også gang i forskellige former for ejendomsudvikling og investeringer i byggevirksomhed. Hans Turf Company udvikler græssorter til golfbaner, bl.a. bermudagræs, der er et af hovedprodukterne. Han har også leveret græstæppe til både Superbowl og OL i Sydney 2000.

Firmaet Australian Prime er en fødevarekoncern, der bl.a. har lanceret en såkaldt Greg Norman Signature Wagyu, der er en steak opkaldt efter 300 dage gammelt Wagyu-kvæg, der også eksporteres fra Australien til USA.

Allerede under sit første besøg i USA i 1976 i forbindelse med World Cup i Palm Springs viste Greg Norman stor interesse for Californiens vine, og i løbet af 1990’erne gik han i partnerskab med Beringer Blass ved lanceringen af Greg Norman Wine Estate. Firmaet sælger hvert år mere end 150.000 flasker vin.

Gennem firmaet The Stripe Group blev Greg Norman i 2010 medejer af den berømte Valderrama Golf Club i Sotogrande på den spanske solkyst, men ellers er han som banedesigner i de seneste år nok mest kendt for designet af The Earth Course, der er en del af det store golfresort, Jumeirah Golf Estates i Dubai, der hvert år er vært for afviklingen af Race to Dubai-finalen.

Greg Normans firma for golfdesign er det mest udbredte world wide med 75 gennemførte projekter med nybyggeri eller renovering og andre 25 igangværende. Når det kommer til business, er det i designet af golfbaner, at Normans kærlighed ligger.

I årene siden den økonomiske krises begyndelse i 2008 har arbejdet med golfdesign for det meste koncentreret sig om projekter, hvor banerne skulle redesignes eller omlægges, fordi det for ejerne er betydeligt billigere at renovere end at bygge nyt. Især når man bagefter kan markedsføre sig under Greg Norman Signatur Design.

”Investorerne blev straffet for at konkurrere om, hvem der kunne bygge de største og dyreste golfresorts i årene lige op til krisens indtog”

Simpel filosofi

Ef af de baner, som Greg Norman netop har redesignet, er The East Course på Grange Golf Club i Adelaide, Australien. Det var her, Greg Norman i en alder af 22 år vandt sin første sejr som professionel ved at besejre golflegender som David Graham, Graham Marsh, Bruce Devlin og Bruce Crampton.

I et interview med KPMG Golf Business Forum for nylig gav Greg Norman en forklaring på den filosofi, der ligger til grund for hans arbejde med banedesign og renoveringer rundt omkring i hele verden.

-Takket være min opvækst i Australien har jeg altid følt mig som en slags naturmenneske, der føler sig bedst hjemme, når jeg befinder mig i naturen eller vildmarken. Derfor har det været naturligt for mig at have en minimalistisk tilgang til arbejdet med banedesign.

Jeg har altid prøvet at finde noget inspirerende i naturen i det område, som golfbanen befinder sig i, for at kunne bruge den inspiration i arbejdet med at udforme layoutet. Jeg er en stor tilhænger af den gave, som Moder Natur har givet os alle, og derfor prøver jeg efter bedste evne at inkorporere den filosofi i planlægningen og konstruktionen af en hvilken som helst bane, siger Greg Norman.

-Den grundfolosofi er ikke kun medvirkende til at holde omkostningerne nede i arbejdet, men er også medvirkende til at give banen et naturligt og så visuelt optimalt udtryk som muligt. I gamle dage havde banekonstruktørerne ingen bulldozere, men måtte nøjes med heste foran en gammeldags plov eller manuelt arbejde med skovle. Det er den form for minimalisme, der tiltaler mig i arbejdet. Det lader sig selvfølgelig ikke gøre at arbejde på den måde i alle tilfælde med nye baner, men det er en stor tilfredsstillelse hver gang det lykkes at lave et projekt, der er bæredygtigt, både når det gælder miljøet og økonomien, siger Greg Norman, der føler sig privilegeret som banedesigner.

Krisen truer

-Når man tager tiderne og den økonomiske krise i betragtning, er jeg meget stolt af, at vi for tiden har gang i hele 38 projekter rundt omkring i verden. De er ganske vist ikke alle under fysisk konstruktion endnu, men at have gang i mere end et dusin golfbaneprojekter netop nu, finder jeg meget positivt i en tid med meget store økonomiske udfordringer.

Ifølge Greg Norman er den globale økonomiske krise, som den har udfoldet sig siden 2008, den største trussel mod golfsportens udbredelse og dermed også for golfindustriens overlevelse og fremtid.

-Det er den økonomiske krise, der har haft den største negative effekt på alle sektorer inden for golfindustrien. Det tvinger os alle sammen til at forholde os til realiteterne i markedet, for vi kan ikke regne med, at det, der fungerede godt for tre-fem år siden, også vil kunne fungere i dag. Til syvende og sidst er den økonomiske bæredygtighed mindst lige så afgørende som den miljømæssige bæredygtighed, og ingen af disse to faktorer kan stå alene, siger Greg Norman, der også har denne bakspejlsteori omkring udviklingen.

-I en meget lang periode op til kriseårene var der en hård konkurrence blandt investorer om, hvem der kunne bygge de største og dyreste golfresorts. Det blev de straffet for, da krisen brød ud med fortsat store omkostninger ikke kun til byggeriet, men også til driften af disse enorme anlæg. I den sidste ende var der kun resortgæsterne og investorerne til at betale gildet. Det ramte hårdt i eksempelvis USA, hvor man gik fra at åbne 350 nye baner på et år til at lukke 150. Det var noget, som andre lande kunne lære meget af, og derfor er man blevet meget mere økonomisk bevidst i dag.

Redesign af baner

-Det er også en af grundene til, at vort arbejde som banearkitekt i dag i meget høj grad bygger på redesign og renovering af eksisterende golfbaner. Der bygges stadig nye baner og golfresorts, men det afhænger i meget høj grad af, hvor man befinder sig i verden. Hvis vi kan behandle ethvert projekt, som var det vores eget og bygget for vore egne penge, vil der også være en god chance for, at projektet i sidste ende er økonomisk bæredygtigt, siger Greg Norman, der også har et bud på, hvor han helst ser golfsporten udvikle sig.

-Det skulle glæde mig med en positiv udvikling i verdensdele som Sydamerika og Asien. Jeg ved godt, at et land som Kina allerede er kommet godt med gennem etablering af store golfresorts. Heldigvis sker der også noget i Østeuropa og Tyrkiet, og personlig er jeg stolt af et projekt, vi har kørende i et land som Jordan.

Der sker også noget i Indien, og selv i mit eget hjemland Australien bygges der nye golfbaner. Tendensen går i retning af udvikling i Den Tredje Verden. Vietnam er et godt eksempel, hvor regeringen har meldt ud, at man gerne ser 70 nye golfbaner bygget. Det vil være et stort aktiv for turistindustrien i et land, hvor det varme klima kan tiltrække eksempelvis mange kinesiske turister.

FAKTABOKS

Gregory John Norman

(The Great White Shark)

Født: 10. Februar 1955 i Mount Isa, Australien (58 år).

Professionel: 1976 med 89 sejre inklusiv to majorsejre i British Open 1986 og 1993, 20 sejre på US PGA Tour og 14 på European Tour.

Samlet præmieindtjening: 98 mio. kr. Business-indtjening i 2012: 125 mio. kr.

Business-engagement:

Great White Shark Enterprises:

Greg Norman Golf Course Design, Medallist Development, Southern Cross Developments, Greg Norman Turf Company, Greg Norman Wine Estate, Greg Norman Australian Prime, GSH Investments, The Stripe Group (Valderrama Golf Course) og Greg Norman Championship Golf Academy.



comments powered by Disqus