Afstemning

Skal du på golfrejse i løbet af vinteren?

votes: 5

80%
80 %  JA  4 votes

20%
20 %  NEJ   1 vote

 

Kalender

August - 2020
S M T O T F L
  01
02 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  
Forside / Mental træning
1. Casper Thomsen – sættes ind i faktaboksen

MENTALCOACHING

19.09.2013

Det er ofte de forudfattede og fastlåske meninger, der lægger begrænsninger ind i dit golfspil. Det kan du gøre op med ved at tænke mere konstruktivt.


Forudfattede og fastlåste opfattelser kan være en hindring for dit golfspil. Hvor kommer de fra? Hvem har plantet dem? Er dig selv? Hvorfor?

Alle har naturligvis nogle objektive begrænsninger i forhold til deres spil. Det er rimeligt, at man har en forudfattet og fastlåst opfattelse af, at en hole-in-one er et rimeligt usandsynligt udfald på et givent par 3 hul.

Jeg har ikke den opfattelse, at ”man skal tro på at alt er muligt”. Jubel-optimisme fører i det lange løb til disharmoni, fordi der (i for høj grad) kommer til at mangle overensstemmelse mellem indre forestillinger og ydre fakta.

Det er vigtigt, at du stoler på dine egne beskeder. Derfor skal de have en vis realisme.

”Begrænsninger har dog samtidig en subjektiv dimension. Altså en indre synsvinkel, der bygger på din personlige, ofte forudindtagede, opfattelse af noget. Det er her psykologien kommer ind i billedet.”

Begrænsninger har dog samtidig en subjektiv dimension. Altså en indre synsvinkel, der bygger på din personlige ofte forudindtagede opfattelse af noget. Det er her psykologien kommer ind i billedet.

Ofte skaber golfspillere problemer som ikke findes. I vores hoved danner vi negative og irrationelle forestillinger om vores evner og det mulige i en given situation. Vi opstiller mentale hindringer for os selv, forudfattede opfattelser, som accepteres som sande, men som ikke har grund i virkeligheden. Dette kaldes også automatiske negative tanker. Disse forhindrer dig i at præstere optimalt.

Jeg vil her præsentere en øvelse for putts, men øvelsen er ikke kun relateret til denne del af spillet. Lærer du at ophæve dine indre overbevisninger – dem der begrænser dig – så kan du i princippet overføre denne evne til andre dele af spillet / livet?

Mange golfspillere har en indre fastgroet opfattelse af, at de kan slå et putt på en meter i hullet – måske to meter. Samtidig eksisterer der også en grænse for, hvad der er for langt. Hvad er det for dig? Fem meter, 10 meter?

Hvor går grænsen og hvem har sat den? Ryk bolden ud på den grænse, hvor du tænker, at det er muligt at hole den fra. Prøv så at udfordre din opfattelse af det mulige, og giv ikke op, før du sænket et rigtig langt putt.

Du kommer til at misse en del, men når du holer, så vil du have bevist for dig selv at din gamle grænse også var et produkt af dine egne tanker – og at det faktisk er muligt at hole langt udefra!

På banen vil du opleve, at du kommer til at hole flere af de lange putts. En ekstra bonus er, at du, når du tænker mindre fastlåst omkring det mulige for dine putts, så vil det generelt have en effekt på alle dine putts. Korte som lange.

Skulle du ikke sætte det første lange putt, så har du - gennem at du har tænkt at det var muligt - skabt et fint udgangspunkt for at sætte det andet putt.

FAKTABOKS

CASPER THOMSEN

Casper Thomsen driver virksomheden ct sportspsykologi, der leverer sportspsykologisk rådgivning og mental træning. Casper arbejder primært med elitespillere i golf. Igennem hans arbejde som mental træner i DGU har han arbejdet med en række profiler på landsholdet, herunder Europa Tour spiller og verdensmester for amatører i 2010, Joachim B. Hansen. Udover eliteudøvere i golf arbejder Casper med udøvere i fodbold, tennis og lidt utraditionelt – professionelle pokerspillere bl.a. professionel pokerspiller, og European Poker Tour vinder i 2012, Jannick Wrang. www.ctsportspsykologi.dk



comments powered by Disqus